Skip to content
JSN ImageShow - Joomla 1.5 extension (component, module) by JoomlaShine.com

NASZ ADRES: SZKOŁA PODSTAWOWA IM. H. SIENKIEWICZA W KOWALI
KOWALA DRUGA 29
24-320 PONIATOWA
TEL. 818201009; E-MAIL: Ten adres email jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć

Start arrow Aktualności arrow Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy
lut 03 2009
Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy Drukuj Wyślij znajomemu
03.02.2009.

 

Informujemy, że nasza szkoła będzie brała udział w projekcie: „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy”. Jego głównym celem jest wdrożenie elastycznego modelu edukacji, dostosowanego do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów, 
z wykorzystaniem nowatorskich metod i treści kształcenia. Wspieranie rozwoju uczniów klas pierwszych będzie odbywać się poprzez kształtowanie kluczowych kompetencji w oparciu 
o teorię inteligencji wielorakich Howarda Gardnera.

 H. Gardner amerykański psycholog proponuje inne, nietradycyjne spojrzenie na możliwości rozwojowe człowieka, jego szanse edukacyjne. Gardner stworzył teorię inteligencji wielorakich. 
Główne założenia teorii inteligencji wielorakich.
Każdy człowiek posiada wszystkie typy inteligencji, w różnym stopniu rozwinięte.
Tworzą one indywidualny profil inteligencji, charakterystyczny dla danej osoby.
Profil inteligencji jest dynamiczny, zmienia się w trakcie rozwoju.
Wszystkie inteligencje wzajemnie ze sobą współpracują.
Każdą inteligencję można rozwijać w działaniu, właściwie organizując środowisko rozwoju człowieka.
Wszystkie inteligencje są równoprawne.
W odniesieniu do dzieci wyróżnia:
- inteligencję językową, która przejawia się rozumieniem świata poprzez słowo mówione 
i pisane. Dzieci myślą "słowami", używają bogatego słownictwa, tworzą opowiadania, szybko uczą się języków obcych, w sposób przejrzysty wypowiadają i spisują swoje myśli. Są wrażliwe na rymy, znaczenie słów, dźwięki
- inteligencję matematyczno – logiczną, która przejawia się w rozumieniem świata poprzez ciągi zdarzeń, myślenie logiczne i kreatywne rozwiązywanie problemów. Dzieci lubią porządek i precyzyjne instrukcje, są konkretne. Wykazują uzdolnienia matematyczne, lubią liczby, zadają dociekliwe pytania, badają i zbierają informacje
- inteligencję wizualno – przestrzenną, która przejawia się rozumieniem świata poprzez myślenie obrazami i wizualizację. Dzieci są twórcze i pomysłowe. Mają bogatą wyobraźnię i doskonałą orientację w przestrzeni. Dobrze rysują, konstruują, czytają mapy, tabele, wykresy i diagramy.
- inteligencję muzyczną, która przejawia się rozumieniem świata poprzez rytm 
i melodię. Dzieci potrafią aktywnie słuchać i łączą muzykę z emocjami. Są wrażliwe na odbiór dźwięków, mają poczucie rytmu, lubią śpiewać, rymują. Zmieniają w muzykę wszystko, co robią
- inteligencję przyrodniczą, która przejawia się rozumieniem świata poprzez otoczenie, środowisko. Dzieci mają zdolność rozpoznawania i kategoryzowania elementów, dostrzegania wzorców funkcjonujących w naturze. Rozumieją świat roślin i zwierząt, ich "mowę”, różnorodność oraz potrzeby
- inteligencję ruchową, która przejawia się rozumieniem świata poprzez ruch i kontakt fizyczny. Dzieci mają wyczucie czasu i organizacji przestrzennej. Potrafią wykorzystać ruch w sposób skoordynowany i ukierunkowany na cel. Są uzdolnione manualnie
- inteligencję interpersonalną , która przejawia się zdolnością rozumienia innych ludzi 
i patrzenia na świat oczyma innej osoby. Dzieci lubią pracować w grupie, mają zdolności przywódcze. Są komunikatywne, łatwo nawiązują kontakty społeczne, potrafią współpracować. Są asertywne przy konfrontacji
- inteligencję intrapersonalną, która przejawia się zdolnością rozumienia samego siebie, patrzenia na świat z własnego punktu widzenia. Dzieci lubią pracować samodzielnie, znają swoje mocne strony, budują wewnętrzną motywację. Poszukują odpowiedzi na trudne pytania

Grażyna Wójcik

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »

Ostatnia zmiana na portalu:Wednesday 5 September 2018,